Wizytownik wiedzy

Druk, wzory, rodzaje

Szablony wizytówek

Przykuwające uwagę

Druk wizytówek

Szybkie terminy realizacji

Lut 20, 2019

Jak przygotować wizytówki do druku?

Masz już pomysł, logo i wstępną koncepcję wizytówki? Wybrałeś już drukarnię online? Świetnie! Teraz czas na odpowiednie przygotowanie plików do druku. O czym pamiętać i jak wystrzegać się kosztownych błędów? Oto garść praktycznych informacji.

Jaki format powinna mieć wizytówka?

Najczęściej drukuje się wizytówki w formacie 85 x 55 lub 90 x 50 mm. Warto trzymać się tych formatów, gdyż są uniwersalne i pasujące do większości wizytowników, portfeli lub innych materiałów z wcięciem na wizytówkę (np. teczek, katalogów).

Zamawiając wizytówki online, zazwyczaj możemy skorzystać z gotowych makiet wizytówek, jednak i tak zawsze warto upewnić się, czy w naszym pliku zastosowaliśmy  spady oraz marginesy wewnętrzne.

  • Spad

    Jest to obszar (zwykle ok. 2 mm) dodawany do każdej krawędzi projektu. Spady są usuwane w czasie cięcia arkuszy, jednak są niezbędne do poprawnego przygotowania każdego profesjonalnego wydruku. Pamiętaj, aby dociągnąć tła aż do krawędzi spadu (zapobiegnie to pozostawaniu białych, niezadrukowanych pasków).

  • Wewnętrzny margines bezpieczeństwa

    Najczęściej ma on wartość 3 mm od krawędzi każdego boku. W obszarze marginesu wewnętrznego nie powinny znajdować się żadne istotne informacje (np. teksty, zdjęcia lub logo). Stosowany jest po to, aby zmniejszyć ryzyko przycięcia istotnych elementów podczas gilotynowania arkuszy.

Podsumowując

Odpowiedni rozmiar wizytówki to  format netto (docelowy) powiększony o spady (format brutto) z uwzględnieniem wewnętrznego marginesu bezpieczeństwa.

Przygotowywanie wizytówek do druku onlineJakie dpi przy druku wizytówek?

Czym jest dpi? Dpi, czyli dots per inch (oznaczające dokładnie liczbę punktów na 1 cal). Ta miara pozwala określić rozdzielczość plików – czyli gęstości punktów na wydrukowanych arkuszach (ale też ploterach i naświetlarkach). Często jest mylona lub zamiennie stosowana z ppi, czyli (pixels per inch – pikseli na cal) –  tzn. z miarą określania rozdzielczości rastrowych (tych widzianych na monitorach).

Jakie dpi jest optymalne przy druku wizytówek? Przyjmuje się, że wartość ta powinna wynosić minimum 300 dpi – i warto tego się trzymać. Inaczej albo nasz plik zostanie odrzucony przez drukarnię internetową – albo to nas odrzuci kiepska jakość wydruku.

O czym jeszcze pamiętać, wysyłając wizytówki do drukarni online?

Zaletą drukarni internetowych są specjalne systemy, które automatycznie weryfikują poprawność naszego pliku. Jednak nawet najlepszy program nie wyłapie wszystkich błędów, a do tego – wiadomo – zwyczajnie szkoda czasu na poprawki. Zanim wyślemy wizytówkę do weryfikacji – przemyślmy koncepcję i dopasujmy ją do wymagań danej drukarni internetowej.

Wizytówki online - o czym należy pamiętać?1. Zastanów się, czy zależy Ci na druku jedno- czy dwustronnym, w kolorze czy monochromatycznie (np. jasny druk na ciemnych tłach). Warto przypomnieć określenia, stosowane w drukarniach online. Najlepiej wyjaśnić na przykładach – np. wizytówka 4/4 to wizytówka z kolorowym zadrukiem dwustronnym (cyfra 4 pochodzi od 4 kolorów CMYK). Z kolei określenie 1/0 (to jednostronny zadruk jednym kolorem).

2. Wizytówki można (i warto) także dodatkowo uszlachetnić, np. pokrywając je folią (błyszczącą lub matową) lub lakierem wybiórczym UV (wydobywającym detale). Plus 10 dla efektu WOW daje też opcja zaokrąglenia rogów wizytówek. Dostępne opcje uszlachetnienia wizytówek można podejrzeć online lub zamawiając specjalny wzornik.

3. Co jeszcze? Nawet klasyczne formaty wizytówek da się odpicować.  Możesz np. zamówić druk wizytówek na podłożach ozdobnych – o różnej grubości, kolorze i fakturze (np. filcu, metalizowane, srebra lub kości słoniowej). Bardzo efektowne są także wizytówki z kolorowym środkiem (zwane kaszerowanymi lub multiloft) lub wizytówki z magnetycznym tyłem.

To tyle z przyjemności – a teraz wymienimy najistotniejsze punkty, które warto odhaczyć przed wysyłką projektu do internetowej drukarni. Zapamiętajcie, wykonajcie – i patrzcie jak Wasze wizytówki dumnie reprezentują Was i Waszą firmę (a konkurenci ukradkiem ronią łzy zazdrości).

Podsumujmy – o czym pamiętać, przygotowując pliki dla drukarni online?

  • Zastosuj przestrzeń kolorystyczną CMYK, a nie RGB
  • Zamień wszystkie fonty na krzywe
  • Pamiętaj, że jeśli stosujesz druk na ciemnych podłożach, warto zastosować biały poddruk (ten bywa zapisywany np. w przypadku wizytówki dwustronnej, jako – 5/5 (4+biały/4+biały)
  • Wizytówki drukuj na papierze o gramaturze – minimum 250 g
  • Wysyłaj projekty wizytówek w plikach TIFF lub PDF.

Podziel się:



Archiwa wpisów