Wizytownik wiedzy

Druk, wzory, rodzaje

Szablony wizytówek

Przykuwające uwagę

Druk wizytówek

Szybkie terminy realizacji

Wrz 10, 2017

Krój pisma – sekret czytelnej wizytówki

Nie jest tajemnicą, że rola wizytówki w kontaktach biznesowych jest niezwykle ważna. Projektanci dokładają wszelkich starań, aby stworzyć wizytówkę doskonałą, czyli taką, która spełni swoje zadanie i pozwoli klientowi na rozwijanie działalności. Uważnie dobrane elementy wizytówki to nie wszystko – dowiedz się, jaką rolę odgrywają czcionki do wizytówki.

Wizytówkę można nazwać najmniejszym materiałem reklamowym. Jej wymiary zbliżone są do wymiarów karty kredytowej, więc układ elementów, kolory, grafiki i krój pisma muszą być bardzo dokładnie przemyślane. Nieczytelna wizytówka, zamiast zachęcić do kontaktu, po prostu go uniemożliwi. Najskuteczniejszym sposobem na poprawę czytelności informacji na tak małej powierzchni jest wybranie odpowiedniego kroju pisma.

Font, czcionka czy krój?

Nie każdy zdaje sobie sprawę, czym tak naprawdę jest czcionka. Nazwa ta powszechnie używana jest jako określeniekroju pisma lub jego komputerowej postaci (fontu) i przez większość osób, zwłaszcza niezwiązanych z branżą graficzną czy drukarską, właśnie tak jest rozumiana. Czcionka jest jednak fizycznym nośnikiem pisma, czyli materiałem zecerskim stosowanym w druku, mającym postać metalowego prostopadłościanu. Czcionki używane są w Europie od XV wieku.

Font to cyfrowa postać pisma, elektronicznie zapisany zbiór czcionek o charakterystycznych, wspólnych cechach. W pliku fontu znajdują się zwykle również informacje o danym kroju pisma, takie jak nazwa rodziny i odmiany.

Krój pisma to autorskie dzieło, które podlega ochronie prawnej. Jest to komplet znaków o charakterystycznych cechach (styl, proporcja, szeryfy, czytelność itp.). Krój pisma jest najważniejszym elementem, określającym specyficzny wygląd czcionek i fontów. Przykładami najbardziej popularnych krojów są: Helvetica, Times New Roman, Arial i wiele innych, z którymi często nieświadomie spotykamy się na co dzień.

Jakie powinny być czcionki do wizytówki?

Kroje pisma występują w różnych rodzajach i odmianach, a wybór odpowiedniego uzależniony jest głównie od tego, gdzie krój ma się pojawić. W przypadku wizytówki ważne jest, aby czytelne były nawet niewielkie litery i nie zlewały się one w jedną, niewyraźną plamę. Musimy zadbać o to, aby wszystkie niezbędne informacje i dane zmieściły się na powierzchni wizytówki bez przesadnego pomniejszania i „upychania” tekstu.

Warto poznać różnicę pomiędzy krojami szeryfowymi i bezszeryfowymi. Szeryfy to krótkie, ozdobne kreski, tworzące stopkę litery lub delikatne poszerzenia na końcach znaków. Jednym z najbardziej znanych szeryfowych fontów jest Times New Roman. Kroje bezszeryfowe są pozbawione tych elementów (na przykład Arial i Helvetica). Większość grafików w projektach wizytówek poleca stosowanie czcionek bez szeryfów, ponieważ nie posiadają one zbędnych elementów, które mogą wpływać na czytelność liter.

Czytelność to bez wątpienia najważniejsza cecha odpowiedniej czcionki do wizytówki, jednak nie jedyna. Wizytówka powinna odpowiadać charakterowi działalności jej właściciela, nie tylko w kwestii doboru kolorów czy ozdobników. Kroje pisma również budzą rozmaite skojarzenia, więc dobrze, jeśli kojarzą się z daną branżą. Polecane bezszeryfowe czcionki wyglądają na lżejsze i bardziej nowoczesne, kojarzą się też z profesjonalizmem. Jeżeli ważna dla Ciebie jest oryginalność, możesz przemyśleć użycie tzw. pisanki – przypomina ona pismo odręczne. To jednak delikatny temat, ponieważ pisanki często wyglądają nieestetycznie i mało profesjonalnie, a czasem wręcz dziecinnie.

Stworzenie projektu wizytówki najlepiej zlecić profesjonalnemu grafikowi. Dzięki doświadczeniu w branży będzie umiał trafnie ocenić i doradzić, jakie czcionki do wizytówki będą dla Ciebie najlepsze.

Podziel się:



Archiwa wpisów