Wizytówka to podstawowy materiał reklamowy dla przedsiębiorcy czy pracownika firmy. Ułatwia kontakty z kontrahentami, oszczędza czas i stanowi małą prezentację osoby oraz tego, czym się zajmuje. Powinna być kreatywna, ale przede wszystkim praktyczna. Znaczenie ma także to, czy wybierzesz wizytówki dwustronne, czy jednostronne.
Każdy element wizytówki – projekt, druk i papier, powinny wyróżniać się na tle konkurencji. Warto zadbać o wysoką jakość, która będzie świadczyła o profesjonalizmie firmy czy konkretnej osoby. Jednak zamawiając wizytówki w drukarni, natkniemy się na możliwość wyboru wizytówek jednostronnych lub dwustronnych. Którą z nich warto wybrać?
Każda wizytówka powinna zawierać kilka podstawowych informacji, które pozwolą potencjalnemu klientowi skontaktowanie się z osobą, od której otrzymał wizytówkę. Najważniejsze to: imię i nazwisko, nazwa firmy i stanowisko (lub zawód, jeśli wizytówka należy do freelancera), numer telefonu i adres mailowy. Dobrze, jeśli na wizytówce umieścimy także adres strony internetowej.
Co jeszcze może znaleźć się na wizytówce? To zależy od indywidualnych potrzeb oraz kreatywności właściciela wizytówki. Trendem w ostatnich latach jest umieszczanie np. kodu QR, który po przeskanowaniu pokazuje na smartfonie dodatkowe informacje lub przenosi bezpośrednio na stronę internetową firmy. Warto także na wizytówce zamieścić logo. Jednak jeśli zdecydujesz się na te elementy, pamiętaj, że muszą być odpowiedniej wielkości, aby były czytelne na niewielkiej wizytówce.
Różnią się przede wszystkim powierzchnią – to znaczy ilością miejsca, na którym można rozmieścić informacje. Nietrudno się domyślić, że wizytówki jednostronne są zadrukowane tylko na jednej stronie. Wynika z tego, że dają nam o połowę mniej powierzchni, niż wizytówki dwustronne. Czy wobec tego warto w ogóle decydować się na wizytówkę jednostronną?
Wszystko zależy od charakteru działalności i efektu, jaki chcemy uzyskać. Jednostronna wizytówka sprawdzi się, jeśli zależy nam na minimalizmie i elegancji. Należy ją dobrze zaprojektować, aby uniknąć upychania tekstu na jednej stronie. Te wizytówki różnią się między sobą także ceną – dwustronne są droższe, ale wybranie ich często opłaca się o wiele bardziej. Dlaczego?
Poza wymienionym już wcześniej dodatkowym miejscem na umieszczanie informacji, dwustronne wizytówki dają więcej możliwości ich kreatywnego wykorzystania. Dzięki rozłożeniu tekstu i grafik są bardziej czytelne i sprawiają wrażenie uporządkowanych. Pomieszczą kilka dodatkowych informacji, takich jak oferta firmy. Pamiętajmy jednak, że wizytówka to nie ulotka i nie należy zapełniać jej nadmiarem treści.
Wizytówki dwustronne można wykorzystać do umieszczenia QR kodu – w takim przypadku na jednej ze stron zamieszczamy wszystkie najważniejsze informacje, a na drugiej drukujemy kod. Dzięki temu kod będzie wystarczająco duży, aby był czytelny dla smartfonów. Wizytówka dwustronna może być także dwujęzyczna. Język angielski jest bardzo ważny w biznesie (może Twoja firma prowadzi działalność w innych krajach?), więc warto jedną stronę zaprojektować w języku polskim, a drugą w angielskim lub innym, w zależności od indywidualnych potrzeb.
Chyba nikogo nie trzeba specjalnie przekonywać, że wizytówki są bardzo ważne dla każdego rodzaju działalności. Projekt warto dokładnie przemyśleć i wybrać taki, który najlepiej sprawdzi się w konkretnej branży. Pamiętaj jednak, że czasem nie warto oszczędzać – ta reguła sprawdza się szczególnie w przypadku dwustronnych wizytówek, które dają znacznie więcej możliwości.