Nie będzie to żadnym nowym odkryciem, jeśli powiemy sobie wprost — większość klientów kupuje oczami, liczy się dla nich pierwsze wrażenie, i to właśnie na jego podstawie podejmują decyzję o tym, czy coś się im podoba, czy nie. Tak samo dzieje się w przypadku projektów wizytówek — nawet najlepszy, może się nie sprzedać, jeżeli odpowiednio go nie przedstawimy. Chcąc dostosować się do współczesnych wymagań klientów, każdy pomysł musi być więc odpowiednio zwizualizowany — jak to zrobić? Pomogą nam w tym mockupy!
Choć temat mockupów dotyczy przede wszystkim grafików i osób zajmujących się projektowaniem m.in. wizytówek, to warto wiedzieć, że każdy z nas mając wiedzę dotyczącą tego właśnie zagadnienia stanie się bardziej świadomym klientem, który będzie wiedział, czego może wymagać, jeżeli chodzi o sposób prezentacji projektu. Na początek trochę teorii: Czy wiesz, czym w ogóle są mockupy?
Mockupy to specjalne pliki graficzne, które przygotowane zostały tak, aby istniała możliwość wklejenia w nie projektu graficznego. Potocznie mówiąc, chodzi w nich oto, żeby na „gołą” prezentację, wkleić projekt graficzny, który od teraz zacznie przypominać gotowy produkt — w tym miejscu warto zaznaczyć, że praktycznie każdy produkt można w ten właśnie sposób przedstawić — choć chyba najbardziej popularne są aktualnie mockupy wizytówek, to tego typu rozwiązanie doskonale sprawdza się także w przypadku ulotek, katalogów, kubków, plakatów czy reklam, które umieszczone będą na wiatach przystanków samochodowych.
W przypadku mockupów tym, co graficy doceniają najbardziej, jest to, że wystarczy dosłownie parę kliknięć i otrzymujemy makietę, nad którą musielibyśmy pracować godzinami, gdybyśmy chcieli korzystać z klasycznych sposobów na wizualizację produktów, co oznaczać może znaczne oszczędności zarówno po stronie osoby wykonującej zlecenie, jak i klienta, nie od dziś wiadomo bowiem, że „czas to pieniądz”.
Mockupy mają naprawdę sporo zalet i to zarówno patrząc na nie zarówno ze strony klienta, jak i grafika, który projekt przygotowuje. Nie każdy bowiem jest w stanie przygotować imponującą prezentację wykonanego zlecenia w sposób, który zachwyci odbiorcę — wymagać to może skorzystania z pomocy grafika specjalizującego się w 3D, a to znacznie podnosi koszty i oczywiście czas konieczny na zrealizowanie zadania. Z kolei bez dobrze przygotowanej prezentacji, jako klienci nie „widzimy” jak nasz projekt będzie wyglądał w rzeczywistości, nie każdy bowiem mając przed sobą jałowy zrzut ekranu z edytora, będzie sobie w stanie wyobrazić efekt finalny. Wszystkie te problemy rozwiązują jednak mockupy. Poniżej znajdziesz zestawienie i podsumowanie ich największych zalet:
Mówiąc o projekcie wizytówek, jedną z najważniejszych kwestii jest zawsze przedstawienie efektów swojej pracy — warto zrobić to dobrze, tak, aby klient zobaczył wizytówkę, która przedstawia się sama i niepotrzebne są żadne dodatkowe wyjaśnienia.