Wizytownik wiedzy

Druk, wzory, rodzaje

Szablony wizytówek

Przykuwające uwagę

Druk wizytówek

Szybkie terminy realizacji

Cze 08, 2017

Format wizytówek – lepszy standard czy oryginalność?

Każdy przedstawiciel firmy lub freelancer powinien mieć swoją wizytówkę. To także jest materiał reklamowy, tak samo jak ulotka czy plakat. Jaka powinna być wizytówka, aby jak najlepiej pełniła swoją rolę?

Pierwszą drukowaną wizytówkę odnaleziono na terenie Niemiec. Badacze oceniają, że pochodzi z końca XVIII wieku. Jednak wizytówkami posługiwano się już w XV-wiecznych Chinach. Dziś jest to jeden z podstawowych materiałów akcydensowych, więc powinien być przygotowany z głową. Zobacz, jaki format wizytówek możesz wybrać i który z nich jest najlepszy.

Standardowe wymiary wizytówek na świecie

Rozmiary wizytówek uznawane za uniwersalne mogą różnić się w zależności od konkretnego kraju. W Australii i Nowej Zelandii standard wynosi 90 x 55 mm. W zachodniej Europie (Niemcy, Hiszpania, Francja, Włochy) za standardowe podaje się wymiary 85 x 55 mm (są bardzo popularne także w Polsce). 90 x 50 mm to najpopularniejszy rozmiar wizytówek w Polsce, Czechach, Rosji, Mołdawii oraz na Węgrzech. Podobne wymiary, bo 89 i 51 mm mają wizytówki w USA i Kanadzie.

Jak widać, w różnych krajach na świecie wymiary wizytówek nieco się od siebie różnią, różnice są jednak niewielkie. 5 mm może wydawać się nam niewiele znaczącym szczegółem – jednak w przypadku projektowania i drukowania materiałów znaczenie ma każdy milimetr. Przesunięcie wymiarów już o 1 milimetr może negatywnie wpłynąć na efekt końcowy wydruku.

Najpopularniejszy format wizytówek

Dwa najczęściej spotykane formaty to 90 x 50 mm oraz 85 x 55 mm – ten drugi jest zbliżony do wymiarów karty kredytowej. Ma to zastosowanie praktyczne, o którym przeczytasz w dalszej części artykułu.

Należy pamiętać, że podane wymiary to format, jaki wizytówka będzie miała po wydrukowaniu i cięciu. Dlatego, jak w przypadku każdego projektu przeznaczonego do druku, ważnym elementem podczas projektowania jest umieszczenie spadów na wszystkich krawędziach. Spady powinny mieć 2-3 milimetry – zwykle drukarnie umieszczają informacje na ten temat na swoich stronach internetowych.

Czy standard gwarantuje sukces?

W dzisiejszych czasach wyróżnienie się na tle konkurencji jest coraz trudniejsze. Aby zostać zauważonym przez potencjalnych klientów, trzeba się nieźle nagimnastykować. Wizytówka jest często pierwszym materiałem, z którym mają kontakt klienci. Warto więc zadbać o to, aby została zapamiętana i wykorzystana w przyszłości. W jaki sposób?
Wiele osób uważa, że aby się wyróżnić, konieczne jest zaskoczenie klienta. Niestandardowy format wizytówki zdecydowanie mógłby budzić zdziwienie, ale czy to jej jedyna funkcja? Oczywiście, że nie. Dlatego należy przemyśleć, czy wybranie nietypowego kształtu i rozmiaru na pewno przyniesie nam same korzyści.

Standardowe wymiary wizytówek – wady i zalety

Większość specjalistów poleca korzystanie z wizytówek o standardowych wymiarach. Dlaczego? Głównie ze względów praktycznych – drukarnie często nie mają w swojej ofercie tworzenia skomplikowanych wizytówek o nietypowych wymiarach. Szukanie kogoś, kto podejmie się takiego wyzwania, mogłoby zabrać wiele cennego czasu, a nigdy nie mamy gwarancji, że efekt będzie dokładnie taki, jak byśmy chcieli.

Wyobraź sobie wnętrze portfela. Schowki w każdym z nich mają takie wymiary, aby mogły zmieścić np. karty kredytowe. Jeśli Twoja wizytówka będzie mieć standardowy format, zbliżony do rozmiaru kart, osoba otrzymująca wizytówkę będzie mogła schować ją do portfela, dzięki czemu na pewno jej nie zgubi. Czasem warto przedłożyć wygodę nad wygląd i wybrać standardowy, bardziej praktyczny rozmiar wizytówki.

Podziel się:



Archiwa wpisów